Thaurorod – Coast of gold – CD review

Thaurorod – Coast Of Gold

Als je de symfonische elementen van Sonata Arctica met de snelheid van DragonForce combineert, zal je niet ver weg zijn van THAUROROD. Met dit derde album in hun 15 jarig bestaan bouwen ze stevig aan hun power metal carrière. Neem nu de nummers “Power” en “The Commonwealth Lives”, die als een gigantische wervelwind passeren. Twee melodieuze nummers die “Coast Of Gold” vooraf gaan, waar de trots van power metal de bovenhand haalt. Dit melodieuze nummer geeft een vrolijk gevoel en is daardoor ook favoriet.

Eigenaardige titel “24601” start rustiger op keyboard. De indrukwekkende gitaarsolo met begeleide zang wint tempo en eens op toeren komen de keys en drum extra push geven. Snelheid alom in “Feed The Flame” waar toch tijd gemaakt wordt voor een rustiger intermezzo met keyboard en gitaar. Op epische wijze worden we in “Cannibal Island” welkom gegeten op het eiland dankzij de speciale effecten. Gans het nummer straalt iets speciaals uit.

Liefhebbers van de afwisseling van traditionele power met speed power metal zullen in “Into The Flood” hun favoriet vinden. Voor wie de snelheid en accuraatheid primeert, zal dan eerder “My Sun Will Rise” verkiezen. Voor elk wat wils eigenlijk. In “Illuminati” gaat het dan weer meer richting traditionele rock waar de lange vocale uithaals bijblijven. Eigenaardig dat de plaat met een ballad afsluit. “Halla” klinkt wel wat melig maar kan ook niet anders na al die snelheidsrecords die gesneuveld zijn.

Alhoewel de heren “slechts” drie albums hebben, klinkt dit nieuw album erg volwassen. Geen pieken of dalen, maar massa’s power en snelheid in 10 melodieuze speed power composities. Dat deze Finnen in het mekka van dit muziekgenre geen potten zullen breken, neemt niet weg dat ze een puike prestatie neergezet hebben. Dankzij de krachtige zang, strakke riffs en ultrasnelle mokerslagen zal Thaurorod niet langer onopgemerkt blijven.

82/100

Met dank aan THEO SAMSON / THE ROCK ONLINE