Skarlett Riot – Regenerate – CD review

Skarlett Riot – Regenerate

Skarlett Riot is een Britse hardrockband die in Scunthorpe opgericht werd midden 2010. De broers Danny (gitarist) en Luke (drummer) Oglesby vormen samen zangeres Chloe Drinkwater/Skarlett en bassist Martin Shepherd (die pas in 2014 de band vervoegde) een kwartet die intussen al vier EP’s op de markt gebracht hebben. Na het succes van de laatste EP ‘Sentience’ uit 2016 konden ze een deal sluiten met het Zweedse platenlabel Despotz Records. Op 27 oktober 2017 bracht Skarlett Riot hun tweede album Regenerate uit.

“Break” opent de CD met invloeden van thrash maar je hoort dat er zoveel meer dan dat in het nummer zit. “Closer” en “Stand Alone” kennen een moderne aanpak met stevige gitaarondersteuning en dubbele aanstekelijke drum. Variatie in tempo is er onder andere met het erg speedy “Paralyzed”, maar de basis van een dreunende melodie, sterke zang en kloppende drum blijft behouden. “Affliction” is het terrein van de beukende bass van Martin Shepherd en sterke vocalen van Chloe, die soms de hoogte in gaan qua toonaard en qua kracht. Opvallend is “What Lies Beneath”, een erg gevuld nummer met krachtige vocalen, dat halverwege kantelt en pikdonker wordt door de diepe dreunende bass en mokerslagen. Naar het einde toe komt zangeres Skarlett terug en geeft de laatste noten terug wat kleur. Ook “Warrior” laat zich opmerken door een erg vlugge en krachtige start. Die kracht blijft behouden, het tempo zakt en daardoor wordt het zwaarder. Met één slag stopt dit laatste nummer en blijven we buitenadem achter.

Van de eerste noot beviel het me en dit werd nummer na nummer bevestigd. Een brok moderne energie die erg mooi tot zijn uiting komt in tien nummers variatie en kracht met de nodige duisternis. De melodieën dzijn een stuk ruwer en harder dan hun eerste album. De vocalen van Skarlett gaan vaak de clash aan met de gitaren van Danny, die deze plaat stevig aanspekt met zijn virtuoos gitaarwerk. Best een aanrader voor liefhebbers, maar ook voor zij die nieuw zijn in dit genre want het klinkt allemaal verdomd goed.

85/100

Tracklist:

01 Break (first single) – 02 Closer – 03 Stand Alone – 04 What Lies Beneath – 05 Calling – 06 Affliction – 07 Outcast – 08 Paralyzed – 09 The Storm – 10 Warrior