Shakra – Snakes and ladders – CD Review

SHAKRA – Snakes and ladders

Na de terugkeer van Mark Fox aan de microfoon, inmiddels al twee jaar geleden, had ik een goed gevoel dat Shakra terug “back on track” was. Hun “High Noon” was een groot succes en dat deed me honger krijgen naar meer. Twee jaar later stellen deze vijf Zwitsers een nieuwe schijf voor.

“Cassandra’s Curse” is een combinatie van een aantal ingrediënten die we in deze ganse schijf terugvinden: een gedreven drum, gekruid met de heavy riff’s en solo’s en typische zangpartijen van Mark Fox die voor een krachtig refrein zorgen. Kortom: rock met grote ballen! Ook “Friday Nightmare” is een sterk riffvol nummer, iets meer steviger en uptempo en daardoor dus ook meer de typerende Shakra-power. No nonsens doorgaan! Dit zijn de soort nummers die mij aan de beginperiode van Gotthard doen denken en destijds mij ook perplex aan de grond genageld lieten staan.

Van de titeltrack “Snakes & Ladders” is op 21 september ook een lyricvideo verschenen. Zo kon iedereen al eens proeven wan wat de nieuwe schijf zou kunnen zijn. Een van de betere nummers op dit album. Dat goede nummers niet altijd zeer technisch in elkaar moeten zitten, bewijst “Something you don’t understand”. Volgens gitarist Thomas Muster is dit een van zijn beste songs die hij ooit schreef. En ik kan dit enkel beamen: deze powerballad ademt in alle eenvoud zo’n krachtige jaren 80 melodie uit. Het concept komt bekend en vertrouwd voor en het nummer bolt erg lekker door. Misschien is dat de reden waarom het in mijn hoofd blijft hangen.

En dan krijgen we een variatie, beginnende met “The Seeds”, een rustiger nummer, dat uitnodigt om mee te zingen. Ook “Rollin‘“ is een easy listening nummer maar hier voel je een bluesy ondertoontje. De pure rock ‘n roll voelen we dan in “Medicine Man” alsook in “I Will Rise Again”. Zoals in “Friday Nightmare” gaan we hier ook stevig door. Na al dat stevige werk is het tijd voor “Open Water”. Een ballad dat eerder traag op gang komt met gitaar, rustige stem, invallende drum en een easy basstoon, kortom de ideale mix voor een rustpauze.

Dat die pauzes niet lang duren blijkt met “The Race Of My Life” en Fire In My Veins“, twee uptempo en krachtige nummers. We sluiten af met de gemoedelijke meezinger “The End Of Days”.

Besluit:

In 50 min krijgen we niet alleen een krachtig album met lekker gitaargeweld van de bovenste Zwitserse plank, maar een mooie ballade of powerballade wordt niet ontweken. Shakra bewijst nogmaals dat de terugkeer van Mark Fox een schot in de roos is. Het zal vooral van eigen smaak afhangen welk nummer nu best is maar er is voldoende keuze. Deze rockers hebben hun wilde haren (maar ook hun gevoelige kant) zeker nog niet verloren en kunnen met dergelijke producties een groot publiek bereiken. Het zal ergens aan dat bergwater liggen denk ik, maar Shakra behoort, samen met Gotthard en Krokus, tot het beste wat Zwitserland aan hardrock te bieden heeft. Elk zijn eigen accentje, maar deze vijf heren leggen het accent duidelijk op rock ’n roll.

Mark Fox – vocals

Thom Blunier – guitar

Thomas Muster – guitar