Sebastien – Act of creation – CD review

Sebastien is een symphonic metalband uit Tsjechië. Heu, metal uit Tsjechië? Maar als je weet dat dit land tegen Duitsland en Oostenrijk aanleunt, kan het geen echte verrassing zijn dat symphonic metal de grenzen overschrijdt. Intussen brengen de heren een derde schijf uit en gezien hun vorig werk liggen de verwachtingen hoog.

En die vervullen ze eigenlijk direct met de opener “Act Of Creation”, de titeltrack. Een progressieve intro en mooi gedoseerde vocalen gaven me een “Serenity”-gevoel. Mja, Oostenrijk … dezelfde elementen vinden we terug: goede vocalen met sterke muzikale power metal ondersteuning. Direct een topper! Bij het uptempo en progressieve “No Destination” haalden ze zangeres Kristýna Dostálová erbij. Maar let eens op “Wake Up”, een mooi rustig nummer op sfeer gebracht door de backingvocals en keyboard. Ook “Amy” kabbelt onopvallend maar mooi vooruit. Terug volle kracht vooruit met “Evermore”. Dit nummer kent meerdere lagen. Power metal met duistere progressieve ondertoon, zelfs grunts erin. Het nummer bolt traag alhoewel het muzikaal ritme vrij hoog ligt. Magistraal!

Het vrolijkere “My Empire” is met melodie doorspekt en kent dezelfde vocale variatie, grunts, sterk gitaarwerk en ritmewissels waardoor het niet inboet qua kracht. Maar deze stevige rockers hebben ook een zachtere kant die we in de ballad “Queen From The Stars” leren kennen. Ook het catchy “Winner” begint traag, maar wint tempo en kracht. Voor de vocalen werd de hulp van Mayo Petranin ingeroepen. Opnieuw een topnummer! “Heal My Soul” is terug zo’n nummer met twee gezichten. Enerzijds rustig, anderszijds krachtig. Terug twee gasten, Vendula Skalová voor backing vocals en Djordje Eric die voor sterk gitaarwerk zorgt.

Kristýna Dostálová is terug en zorgt voor een breekbare sfeer in de hartige powerballad “Promises”. Terug opgewekte gitaarmelodieën in “Die In Me”, waar Apollo Papathanasio met krachtige zijn zang de ritmische drum en schreddende gitaar stuurt. Wow! Ook “Full Moon Child” kent opvallend veel positieve gelijkenissen met Serenity. Het tempo en ritme kent vele schommelingen op deze schijf want in “Hero” wordt voor een laatste keer op de rem getrapt. Let op de mooie zanglijnen, vaak enkel met keyboard. Als afsluiter een laatste ballad op akoestische gitaar, die wellicht in het Tsjechisch gezongen is.

Meer dan een uur sterke vocale prestaties in mooie composities in een mix van stijlen. Er is duidelijk nagedacht over hun muziek en dat werd prachtig uitgewerkt in deze 14 nummers. De combinatie van krachtige nummers met ballads werkt prachtig. Liefhebbers van hedendaagse powermetal hebben hier een ferme kluif aan!

85/100

Met dank aan Gino Puylaert