Marty Friedman-Gus.G-Live Review update.

1901917_609357092478789_2438013353266304

Gus G is de Griekse gitaar virtuoos die bij Ozzy Osbourne speeld en in bekende bands als  Arch Enemy en Dream Evil.  Dat Ozzy een goede neus heeft voor gitaristen is algemeen geweten en wederom mag Gus G in dit lijstje zeker opgenomen worden en dit gewijsde hij werderom zaterdag inde MOD (MuziekOdroom) .  Gezien dat de vleermuis het momenteel veel te druk heeft met Black Sabbat band was het de juiste moment voor Gus.G zijn solodebuut plaat aan de wereld voor te stellen in samenloop met een bijhordende promo tour,  Dankzij zijn naambekendheid bij voorgenoemde bands, kon Gus op de nodige interesse rekenen van het publiek.

De meestergitarist  gus12-9875_pestond dan ook zaterdag met een nog grotere virtuoos dan hij zelf al is op het podium, namelijk Marty Frieman vervoegde het programma in de MOD te Hasselt waar menigte bezoekers al zag likkenbaarden.

Gus.G is bekend eigenlijk bekend geworden met zijn band Firewind, en men zou allicht denken dat hij het zelfde zou brengen onstage maar niets is minderwaar.  De bedoeling van zijn solo project was immers dat hij  hierin kwijt kont wat niet in het reguliere repertoire paste in het verleden en dit is hem dan ook aardig gelukt. En indien je dan nog een vriend als Marty Friedman, die bekend is van Megadeth , Cacophony en zijn solo- releases, mee op tour vraagt dan weet je het wel zeker dat zulke gig een succes zijn..martyFriedman07-0302_pe

Ook de fatische zanger Mats Levén (CandlemassKrux, ex-Malmsteen) Mats zijn blues geïnspireerde krachtig hardrock stem past dan ook perfect in het plaatje van Gus.G zijn solo project en is dan de partner in crime zelf achter zijn microfoon .

Het optreden van shred god was vol hoogtepunten en als een Gentelman liet Gus ruimte voor zijn mede muzikanten. Hun setlist bestond uit divers materiaal waaronder en uit een mix van genres  waardoor je dan ook  geregeld schrik door de stijlbreuk en geweldige instrumentale songs van deze snarenplukker.  nummers als  “Eyes wide open” “Blame it on me”  “vengeance” “summer days” “just can’t let go” “Hollywoord”  “World on fire” “Fire & fury” “Terrified” “Redemption” en “I am the fire” kwamen allemaal aanbod waarbij er ook enkele covers ten horen werden gebracht als “Into The Void” van Black Sabbath en “ Crazy Train” van Ozzy Osbourne.

Gus is naast een begenadigd snarenplukker ook een goede songschrijver, die niet bang is om naast de betreden paden te lopen en is dan ook een Must2C.

Gemiddelde beoordeling  1 2 3 4 5fJe moet inloggen om te stemmen

Marty Friedman is de oprichter van het legendarische gitaarduo Cacophony maar is ook bekend als de gitarist van Megadeth, waarbij hij 10 jaar speelde en 13 miljoen albums mee verkocht. Marty is geboren op December 8, 1962 en is dan ook duidelijk niet meer van de jongste maar is nog lang niet klaar voor zijn gitaar an de haakt te hangen, Marty verhuisde in 2003 naar Japan Tokyo waar hij woont met zijn vrouw Chiharu en heeft zelfs zijn enkele eigen tv-programma’s ondermeer Rock Fujiyama en Jukebox English. en  lid zou zijn van Japanse group Sound Horizon waar hij zelfs nummers

martyFriedman01-0277_pecomponeerde voor video games , Hoe cool is dat…

Verleden zaterdag waren er geen video Games te bespeuren maar wederom  The Almighty Marty, zoals we hem kende uit zijn vorige solo albums konden we er zeker van uitgaan dat zijn show een baanbrekend snaarplukkende show ging worden, Marty staat ook wel bekend in zijn solo projecten dat hij ter plaatse nodige improvisatie te brengen en speelt dan ook nooit echt de zelfde show   wat het nog leuker maakt vind ik.

De zeer sympathieke gitaar virtuoos opende zijn show met het geweldige nummer “ Hyper doom” waarbij Marty direct merkte dat het opkomende publiek wel de echte Shred liefhebbers waren en dit zat de grootmeester wel snor blijkbaar.  Het concert was jammerlijk niet uitverkocht voor deze grootheden aan het werkt te zien maar de sfeer was er op en top en dus optimaal.  Na een luidkeels Marty-geroep vanuit het publiek, klinkde de eerste aanslag op de gitaar. Een korte solo als gevolg en dan knalt werkelijk de ” tracks om je oren.  lekker uptempo nummer met natuurlijk de rustmomenten erin om even lekker terug van jetje te gaan op zijn gitaar.

Marty & Co hadden er duidelijk zin in en deze positieve vibe slaag dan ook direct over het publiek waar menigte  met open mond staat te gapen en de vraag stellen  is dit echt joh..?martyFriedman13-0292_pe

Bij elk nummer geeft Friedman even een toelichting over het nummer  waar vervolgens de Microfoonstatief  van het podium wordt verwijderd zodat niemand dit vervelende ding voor zijn neus had en de meester ook meer ruimte gaf . Nummers als “(MC) stigmata addiction” “Exlixir 2014 versie en (MC) Amagi Goe” raasden door de boxen van de MOD, Geluid was volgens mij prima waar ik zeker lof overheb. Marty gitaar spel heeft nog steeds dat  juiste Blow Away effect waar menigte bezoeker blijkbaar niet genoeg van kregen. Zeer duidelijk en clean afstelling.

Ook al is er geen zanger te bespeuren in zijn set en gaat al de aandacht naar de muzikanten waarbij men extra gefocust bent op het technische vlak van de band, Marty Friedman stel je nooit teleur.gus01-9563_pe

Het gehele concert  is een soort van verhaal wat door Marty Friedman en band word voorgedragen. De uptempo stukken en meeslepende passages volgen elkaar vlekkeloos op waardoor er een luistergenot gecreëerd wordt waar u oren in een orgasme status hangen waarbij ze meermaals klaarkomen… zo konden we ook al Live kennis maken met hun nieuwe nummer “Inferno” dat voor het eerste in Belgie werd gespeeld,  Wat zeer strak is met mooie krachtige riff, na deze nieuwekomer is het de tijd voor  nummers als  “Ashes/Forbidden/Tornado  “Rippen/Omuro Solo” – “Devil Takes Tommorow” . De band speelde  max 7 5min wat zeker iets langer mocht zijn , Marty & Co vraagde op het einde van de show nog even Gus.G en band op het podium om het nummer “Symptom of the Universe”  samen te spelen zodat men hier kan spreken over een “TOP OF THE BILL” show

Conclusie, Hier mag men zeker spreken over een “Over The Wall “ climax waar we alleen maar kunnen hopen dat zulke samenwerkingen  meer en meer tot stand zouden komen.  Met dank aan Heartbreak Tunes.

[youtube id=”rPqtMMGJAO4″] [youtube id=”bTzDR4HdbKI”]