Live Review Boerenrock zaterdag 27 augustus 2016

Janez Detd4_pe

Janez Detd.

Op zaterdag 27 augustus konden we nog vlug de laatste 3 bands van het uitverkochte Boerenrock (rock dag) editie 2016 mee pikken, bij het aankomen stelde we vast dat de aanwezige rockers het blijkbaar al zwaar het verduren hadden gehad!, her en der lagen dan ook mensen op de weide te puffen. De schuldige was de zomerse hittegolf die momenteel ons kikkerlandje terroriseert, zonder twijfel stroomde het bier ook wel rijkelijk naar binnen met alle gevolgen ervan.

Eens in de tent kwam dan ook meteen stoom en hitte je te gemoed en wisten we meteen waarom iedereen strike lag lol. De eerste band Janez Detd gezien onze aankomst waren de heren waar we ook speciaal voor afkwamen J.D. In 2008 speelden ze reeds in Kortenaken en gingen ook met een grote glimlach van het podium af. Een jaar later namen ze afscheid van punk zine. Na een goede acht jaar later wilde de band wel eens een uitzondering maken voor een exclusieve reünieshowshow te spelen op hun geliefde festival te kortenaken

Volgens de energieke zanger Nikolas is spelen op Boerenrock altijd een beetje als thuiskomen, de band steek het dan ook niet onder stoelen en banken dat ze nog steeds een boontje hebben voor Boerenrock.

Janez Detd werd wederom onthaald als goden, waar ze de parels van weleer terug in leven brachten. Nummers als Raise Your First, Mala Vida, Rock On, Beaver Fever, Anti Anthem, Take on me…werden letterlijk en figuurlijk afgeschoten in het publiek, de band liet zien dat ze nog steeds de magie hebben om het volk te bespelen en waarbij spontane Moshpits ontstaan.

De temperatuur schoot dan ook meteen de hoogte in tijdens het afschieten van hun stage vlammenwerpers, waarbij de meute gek werd van plezier. Zelf Nikolas liet het niet aan zijn hart komen en begon wederom mee te stagediven waarbij zijn fans en hem op handen ronddroegen waarbij hij even later iedereen aanspoorde om hun T-shirt uit te trekken en er meer rond te zwaaien als een verfrissing ventilator.   De originele bezetting van JANEZ DETD maakte er een geslaagd feestje van, waarbij iedereen van de band en crew nog eens extra in de verf werd gezet, zelf het zoontje van Nikolas werd even op het podium gebracht met (uiteraard) de nodige oor bescherming waarbij de trotse papa zijn offspring even tentoon stelde en iedereen vriendelijk uitwuifde.

Gemiddelde beoordeling  1 2 3 4 5fJe moet inloggen om te stemmen

========================

ge010_pe

Golden Earring

Eén van ’s werelds grootste nog bestaande “Classic Rock”-bands in 2016, na uiterst succesvolle passages in 1999 & 2012, voor de 3de keer naar het Boerenrock festival. De band begon midden jaren ‘60 met optredens en platen maken. In de jaren die volgden, sloeg deze band uit Den Haag zijn vleugels steeds verder uit. Golden Earring toerde met succes door Amerika. Er werden internationale hits gescoord met Radar Love en Twilight Zone. Golden Earring speelt nog altijd in de klassieke formatie zoals die van 1970, met zanger Barry Hay, gitarist-zanger George Kooymans, bassist Rinus Gerritsen en drummer Cesar Zuiderwijk.

Ruim vijftig jaar na het prille begin is Golden Earring nog altijd springlevend, dat werd de afgelopen decembermaand bewezen met 2 Belgische uitverkochte concerten in Brussel (AB) & Antwerpen (Roma) gevolgd door een uitverkochte show in de Ziggo Dome (17.000 bezoekers!)
Boerenrock was dan ook hun voorlopig de eerste & enige Belgische show in 2016!

========================

Therapy019_pe

Therapy?

Met Therapy? Haalde Boerenrock dan ook een absolute topact naar Kortenaken, een band die live al ruim 25 jaar hoge ogen gooit op alle grote rockfestivals. Beste bewijs hiervan zijn hun 5(!) passages op Rock Werchter (’94, ’95, ’96, ’98 & 2005) en tussendoor in 2003 ook nog op Werchter Classic. Hun album ‘Troublegum’ uit 1994 met hits als ‘Nowhere’, ‘Trigger Inside’ en ‘Die Laughing’ is voor vele rockliefhebbers een echte klassieker. Dat Therapy live aan het werk zien nog steeds een must is, bewezen ze op 3 uitverkochte Belgische concerten eind 2015.

Een band die in al die jaren duidelijk niet aan intensiteit heeft ingeboet. Het publiek werd in Kortenaken getrakteerd op een heerlijke mix van oud en nieuw werk, Frontman Andy Cairns staat er nog steeds als een paal boven water, zijn stem was dan ook optimaal waarbij menigte mensen gewoon niet genoeg kregen.
Enkel vond het publiek wel jammer dat de band te veel rook onstage gebruikte, zodat je op zekere momenten het trio Andy Cairns (Guitar, Vocals) Michael McKeegan (Bass) Neil Cooper (Drums) niet eens meer kon zien. Eigenlijk treed de band met vier op, waarbij er rechts achteraan ook nog een muzikant vertoefde die slaggitaar en een synthesizer speelde waarbij me de naam is ontgaan gezien hij ook nooit vernoemd word!

Therapy? Bracht al bij al een super show, waarbij al hun bekende nummers aanbod kwamen en waar we dan ook met een gerust hart enkele pintjes konden benutten…. Burp

Einde

Met dan aan Boerenrock Organisatie