Concert Review Truckfighters AB Club Brussel 7 maart 2014.

truckfighters 2014-044Concert Review vrijdag 7 maart 2014

Vanuit het Zweedse en meer bepaald uit Örbro komt het stoner trio Truckfighters die in anno 2001 het daglicht zagen, verleden week vrijdag waren de jongens afgezakt naar de AB Club te Brussels om er een leuke show van te maken.  Het drietal stond dan ook als hoofdact aangeschreven waarbij  White Miles + Valley Of The Sun de menigte al mocht opwarmen voor deze drie energieke fighters,   De band brengt een mix van stoner- rock metal sound teweeg,  Hun geluid doet je dan ook meer denken aan een zwoele Californische band met een breed uitgesmeerde lome stoner sound met zompige metal riffs dan eerder een band uit koude Zweden.  indien je de band met iets wil vergelijken kan je dit best met de band Kyuss doen,   maar zonder het experimentele en de elektronica te schuwen en inmiddels veel breder geproduceerd.

De uitverkochte AB club kon ook rekenen op een zeer mooie set van White Miles en de fantastische Valley Of The Sun band uit Ohio, die over de geweldige drummer Aaron Boye beschikken en zeker een aanrader is voor deze kerel aan het werkt te zien.

Betreft de Truckfighters band deze had ik enkele jaren terug gezien op een editie van Speedrock in Nederland, daar waren ze super groovy, en ook in de AB hadden ze al eerder gestaan met de band Kvelertak, zodoende waren de verwachtingen vrij hoog van de bezoekers en hopelijk werd deze verwachtingen dan ook ingevuld?

Het duurde dan enige tijd dat de band opkwam en met behulp van een super lange intro leek het wel eeuwigheid te duren voor ze hun lieten zien. Uiteindelijk was het dan zover , zanger Dango  kwam in galop en even zot en vol energie op het podium geraasd,  Hij begroete iedereen, trok zijn trainingsvest uit en gooiende ze vervolgens in de menigte, waarbij  Paco drums en Ozo – vocals / bass zich vervolgens vervoegde op het podium zodat de show eindelijk kon beginnen.

in de loop van de jaren hebben deze kerels een EP’s en drie vorige Full albums gelanceerd, waarbij ze hun sound zeer duidelijk hebben aangescherpt en strak getrokken hebben na al die jaren, en zodat het geheel uitgebreider ging klinken als ooit voorheen, Truckfighters  zijn dan ook niet vies om nummers te maken van meer dan 14 min lang wat niet voor iedereen weg gelegd is,  maar kom…     Wat me meteen opviel bij de nieuwe nummers van de band zijn de verplaatsingen van out-and – out riffs,  waarbij er zelfs meer melodieuze kanten de bovenhand krijgen zonder te moeten inboeten aan die geweldige groovy-fuzzed sound waar ze goed in zijn.  Hun set werd dan ook ruimtelijk ingevuld door oude en nieuwe nummers van  “Universe” CD  zeer goed optreden van een zeer energieke band die het nog ver zal schoppen…  verwachtingen werden mooie ingevuld waarbij er achteraf nog geruime tijd was voor een babbel met de band en een signeersessie van je mooie aankoop.  See You

[youtube id=”s3tbrhz2f98″]