CD REVIEW – FIRE FORCE – ANNIHILATE THE EVIL

De nieuwe schijf van het Belgische vijftal van FIREFORCE is dus echt een slagveld, we konden de nieuwe en derde schijf  ‘Annihilate The Evil’ beluisteren en staan even met onze mond open waarbij men tong een overgoten werd door hun goddelijke power soundsausje dat zeer pikant aan proeft en zeer verrassend uit de hoek komt.

Okay de combat Belgen maakte weleer een goede schijven o.a. het album, ‘Deathbringer’ in 2014  maar  ‘Annihilate The Evil’ is vernieuwende shit,  in de positieve zin van het woord weliswaar. De sound is echt voor duimen en vingers af te liken, idem als voorgaande albums werd Kempten’s Prophecy & Music Factory Studios onder leiding van Christian Schmid en RD Liapakis (Mystic Prophecy) ingeroepen. Dus ook op deze schijf houden bij een krachtige, aanstekelijke vorm van power metal.

Hun eerste nummer “The Boys From Down Under “het nummer begint very thrashy zelfs, zeer cool riff inclusief een onheilspellende solo,  die er trouwens binnen loopt als zoete honing, meteen is er een break die overgaat naar de 5 versnelling, waarbij een super chorus lijntje het afmaakt en men vrouw zelfs spontaan men hielen begint te liken omwille men grote aandacht voor ‘Annihilate The Evil’ schijf,

Track 02. “Revenge In Flames” gaat het zelfde loopje op,  stevige power met voldoende afwisseling dat niet gaat vervelen waarbij zeer veel zorg werd gehouden met de opbouw van de solo’s, vocalen zitten zeer snor en hebben wederom deze internationale allures als weleer. Top nummer …

Bij track nr 03. “Fake Hero” nemen de heren even de handrem en begeven zich wat rustige akkoorden, maar wederom komt er een up-tempo wisseling aan die verdomt lekker in het gehoor licht, tekst is ook behoorlijk sluw. Wand zeg nu zelf hoeveel Fake Hero’s lopen er wel niet rond in onze maatschappij van “ kijk naar mij” ook al zijn ze geen WING waardig. Wederom cool nummer met in houd ..

Track nr 04. “dog soldiers’ begint wat met klassieke invloeden dat zeer goed gevonden zijn , meteen gaat het over naar wat power metal met duidelijke Hardcore drums van Jonas Sanders wat me hier opvalt zijn de tussen gitaar stukken die strak en over gedurfde riff beschikken, waarbij je ik moet zeggen dat de band wederom een nieuwe fase bereikt hebben in opbouw van nummers en techniek.   Alles zit dan ook mooie in elkaar geweven waarbij je geen noot meer tussen kan proppen.  Zonder gelul een perfect nummer.

Track 5. Oxi Day, meteen denk ik of ze nu wat bleusy stuff gaan spelen maar de schijn bedriegt. Na een goed humeurig solo hebben de fijne vocalen van Filip “Flype” die hier al verdomt goed werk geleverd heeft en ook hier haalt hij het beste uit zijn strot, de mooie choruslijn word hier geweldig ondersteun met de opbouw elementen die gewoon klasse zijn. Deze cd zal grote ogen werpen en zeker grotere deuren openen voor de heren. De nummers die ik nu al heb besproken vloeien zo mooie weg,  waarbij ik meermaals terug skip om de technieken te her-horen wat ze nu juist gespeelt hebben.

Oxi is een nummer met klasse in opbouw en dus eentje van men favorieten. Lekker stevig en vol verassingen en dan heb ik het niet over men vrouw die nog steeds de paringsdans doet voor men kruis he.

Track 06. “Thyra’s Wall” we zitten half van de 12 nummers. “Thyra’s Wall” wordt strijdkundige begonnen waarbij de sound me weer met men kraag neemt en me niet meer lost laat, stevige invalshoeken waarbij break en solo’s af gewisseld worden en op je losgelaten worden.

Track 07. “Defector” op dit nummer hoor je wederom wat Filip in zijn mars heeft, zijn stem komt hier geweldig over en doet me wel eens denken aan grote Rob Halford, het is dan ook overduidelijk dat de stem van deze overwinterde rocker nog steeds over een geweldig powerfull stem bereik beschikt ook al is zijn stem nu meer op een constanter niveau haalt en vroeger meer schreeuwerige uithalingen had, geweldig nummer.

Track  8. “The Iron Brigade” het nummer word meteen wat symfonisch gestart waarbij we meteen overgaan naar een mid-tempo met opgaande tempo wisselingen, die weer stevig in elkaar zitten en tank bewijze over je walsen.  vocaal zit het super waarbij er de felbegeerde meezing mogelijkheden in verwerkt zijn zoals “we are made of metal “, waarbij je u hooft lekker kan Bangen, wederom geslaagd nummer.

Track 09. White Lily (Okhotnik) stevige riff en weglopende gitaar riedeltjes, waarbij de unieke vocale van Filip mooie de up-tempo’s zet, en de rest braafjes moet volgens.

Indien dit nog niet genoeg was zetten deze cambat metal dudes er nog een extra versnelling in,  waarbij het nummer nog eens extra lekker vet wordt.  Manoman wat een indrukwekkende CD,  waarbij ik de indruk krijg dat ik een buitenlandse band het bespreken ben.

Track 10. Iron, Steel, Concrete, Granite hierbij laat de band traditional power metal paths zien waar ze voor staan, bij dit nummer zou ik me kunnen voorstellen dat er heel wat zou kunnen gebeuren live onstage.  Waarbij je zeker enkele explosies zou kunnen verwachten en hopelijk in zaal met voldoende ruimte waarbij hun super vette decor extra tot zijn recht komt.

Track 11. Herkus Mantas een nummer dat voor mij een typisch Duitse opbouw heeft, het is dan ook niet voor niets dat F.F. fan zijn van Halloween, het nummer beschikt over een leuke meezinglijnen en straffe gitaarloopjes, een nummer dat zeker blijft hangen en je uitnodigt om weder en weder op je replay toets te drukken van je CD speler om dit 4.12 min durende nummer terug te horen. Cool

Track 12. Gimme Shelter (CD only Bonustrack  ‘Gimme Shelter’ Rolling Stones)  nummer begint wat met open gitaar akkoorden waarbij het overgaat mid strakke rifjes die uitlopen, ook dit nummer komt alles netjes aan de beurt en op zijn pootjes terecht waardoor alles klinkt als een goed gesmeerde Rolling Stones machine,

F.F. line-up – vocalist Filip “Flype” Lemmens ,Thierry Van der Zanden en Erwin Seutens gitaren zijn dan ook de enige die uit de vorige line-up zijn, terwijl drummer Joans Sanders en bassist Serge Bastaens pas nieuw zijn in de band,  klinkt dit album super en vrij technisch in orde.

Hierbij hopen we dat deze line-up ook zo mag blijven, ook al werd  voor de drum partijen Jonas Sanders van “Pro-Pain” er bijgehaald en lijkt het me de beste line-up wat ze ooit gehad hebben, “Annihilate The Evil” cd is op hoog niveau gespeelt en moet je zeker als Power Metal fan in je collectie zitten hebben echt he, pure klasse van onze eigen Belgische Fire Force, Super toch he ?

(please ignore the fast typos)

Tracklisting:

01. The Boys From Down Under